Foder

Det är inte det allra lättaste att ha en glupsk fjordhäst med dålig mage och en fullblods korsning som kräver mer mat och få det att fungera. Taiga ska egentligen ha så lite kraftfoder som möjligt och så mycket hö som går. För tillfället får dem mycket hö ute på morgonen, en hel bale brukar jag lägga ut. På dagen på dem 5-6 kilo och inne på kvällen får Taiga 3-4 kilo. Tivo Lee får passa på att äta inne då han har fri tillgång till hö. Jag skulle helst vilja ha fri tillgång ute istället men Taiga har väldigt lätt att bli tjock, som dem flesta fjordhästar. Hon har alltid varit känslig i magen och under dem 6 åren jag haft henne har hon haft riktigt ont i magen 2-3 gånger. Jag har testat ge henne musli,betfor och krafft. Musli och betfor gick hon bra på ett tag men blev sen dålig. Nu går hon på ytterst lite krafft Grund med en dl loppfrön som hjälper till att rena tarmen. Det fungerar bra på henne och blir hon dålig ger jag henne något med jäst i, kommer dock inte ihåg vad de heter.
Detta får Taiga nu , jag blandar det med lite vatten så loppfröna löser upp sig.
Denna muslin fick Taiga förut.

Tivo Lee får 3/4 kg upplöst Krafft Groov varje dag , innan fick han ett helt kilo men svullnade då i benen pågrund av för mycket proteiner. Han fungerar bra på det.
Tivo lees mat.
/ Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback