kaxig unghäst...

Hej! Tänkte ta och börja disskutera lite om hur jag gör när Tivo Lee är kaxig mot mig. Tivo Lee såldes för att han inte fick komma in i flocken där han bodde tidigar, han fick inte ens äta. Så när han kom hit var han väldigt försynt och hade inte så mycket självförtroende, han ursäktade sig nästan för att han fanns. Han ville gärna vara upp i ansiktet på en och sökte mycket kontakt. Tivo Lee har nu fått tillbaka självförtroendet och börjar ta mer plats, vilket också resulterar i en del konflikter.
Vårt första problem kom när jag skulle börja tvätta muggen som han hade dragit på sig. Jag började med att testa lyfta hoven som vanligt och ta vatten på, det resulterade till sparkande från hans del, och inga små sparkar.. han sköt fram benet under magen och sparkade runt och försökte verkligen träffa en. Men jag var tvungen att tvätta så jag lät han ha benet nere och stå och äta kraft foder, vissa tycker inte man ska låta hästarna äta vid sådana tillfällen , men jag ser hellre att han äter än att sparka till mig. Jag fick hjälp av en tränare som visade mig hur jag skulle få honom att sluta sparka. Jag hade ett långt rep och stod framme vid huvudet och kastade repet mellan bakbenen och runt hovarna så han skulle vänja sig vid att det hände något där. När han var bekväm med det så testade jag att lyfta hovarna vilket gick betydligt mycket bättre, så fort han ryckte till i benet sa jag till honom och lyfte igen. Allt detta gjorde jag själv för jag tycker att det är lättare så, sp jag höll i honom med en hand och hoven med den andra. Sparkandet har sedan kommit tillbaka i perioder och då är det bara att börja om från början, tålamod är a och o med unghästar och det gäller att man inte är för mesig med dem när dem gör något dumt. Det är så himla lätt att dem tar över kontrollen och då kan det bli riktigt farligt. Det är också viktigt att ha en duktig tränare som kan hjälpa en och som finns för en.
Tänkte fortsätta med såna här inlägg om hur jag hanterar situationer som dyker upp hela tiden.
Tivo Lee på en träning i höstas för Madde, som är en väldigt bra tränare!
/ Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback